På kvällen tog Jag och Zelda en långpromenad. Jag tog med mej godbitar. Så fort hon gick fint utan att dra brevid mej så fick hon en godis och beröm. Efter en km började de fungera väldigt bra, hon drog inte alls...men mycket godis gick det. Först belöna jag direkt och sedan förlängde jag tiden. Så här ska jag fortsätta träna varje kväll som jag har tid. För när man bor såhär på landet så brukar man ju bara öppna dörren och låta hundarna utföra sina ärenden, alltså de är alltid lösa,  så de kan ju inte gå fint i koppel.

____________________________________________________________

Illalla menin Zeldan kans pitkälle lenkille. Otin mukaan namuja. Heti kun se käveli vierelläni vetämättä se sai namun ja kehut. Yhden km jälkeen se toimi oikeen hyvin, se ei vetänyt lainkaan...mutta paljon namuja meni. Alussa palkittin heti ja pikku hiljaa pitensin palkitsemis väliä. Näin aion reenata joka ilta jos on aikaa. Koska kun asutaan näin maalla kun me teemme niin sitähän vaan aukaisee oven ja koirat saa juosta pihalle asioimaan, eli ne on aina irti, niin eihän ne edes osaa olla remmissä.