Oltiin Tanjan kans Nämpnäsis. Ensin tehtiin rata, radan minä olin miettinyt, usein otan ideoita Marie Hanssonon kirjoista  ja sit mentiin lämmittely lenkille.

Linda meni radan ihan ok mutta rengasta ei oltu harjoiteltu pitkään aikaan ja se hyppäs sivusta, sitä pitää reenata enemmän. Pujottelussa se meni väärästä välistä pari kertaa. Joten tehtiin niin että Tanja seisoi palkkion kans ja palkitti sen kun se meni oikeasta välistä, tehtiin se 2 krt ja sit kokeiltiin ilman apua ja se meni ihan nappiin.

Zeldan kans otettiin sama radan alku jossa rimat oli maassa. Laitoin koiran istumaan eka hypyn taakse ja menin itse toisen hypyn taakse. Annoin aloitus merkin "hyppy" ja "hyppy" ja sitten "putki" ja näytin kädenliikkeellä että tuonne. Sit juoksin niin lujaa kun pystyin putken toiseen päähän, sain kontaktin koiraan ja näytin "hyppy" jolloin samalla käännin kroppaa seuraavaa estettä kohti ja sanoin "kierrä" sit valssasin samalla kun sanoin hyppy...Jestas mikä koira minulla on...mikä vauhti....mikä innokkuus....miten se nautti... ja aivan nappiin meni teeth_smile.gif    thumbs_up.gif Otettiin myös eka krt nyt koko puomin jossa namu alus ja lopus. Tanja ohjas sitä remmis. Sanoin YLÖS ja sit OTA että se ottaa namun, hienosti se ylitti puomin ja sit taas OTA siel lopus jollon tiputtelin namuja maahan ja lopuks vapaa käskyn YES.

Alempana sivulla on kuva radasta, ihan itte "paintis" väsätty :)

*************************************************************************************

Var med Tanja och tränade i Nämpnäs. Först gjorde vi banan som jag hade planerat. Ideer tar jag ofta från Marie Hanssons böcker. Där efter gick vi på en ordentlig promenad med hundarna, hon med sin krohmforländer "Lumo" och jag med Linda och Zelda.
Linda gjorde banan helt okej men ringen hoppade hon inte igenom utan brevid, vi har inte tränat det på länge, det måste vi träna mer på. På slalom gjorde hon ingången vid fel pinne, så vi gjorde så att Tanja stod med belöningen vid slalom och belönade när hon gick in på rätt ställe, detta gjorde vi 2 ggr och sedan provade vi utan hjälp och det gick JÄTTE bra.

Med Zelda tog vi början av banan. Kunde inte ta hela eftersom hon inte gjort ringen ännu och slalom bara några pinnar. Ribborna på hopphindrerna ligger fortfarande på marken. Satte henne bakom första hindret och gick själv och ställde mej bakom andra, jag ropade "hopp" och "hopp" , "tunnel" och pekade mot tunneln och sprang så fort jag kunde till tunneln ända, fick kontakt och visade "hopp" och svängde kroppen och sa "runt" och valssade vid andra hopphindret och sa "hopp" .....Jösses vilken hund jag har...vilken fart...vilken glädje....det riktigt lyser om henne.....och hon gjorde allt rätt teeth_smile.gif   thumbs_up.gif Vi tog hela bommen för första gången. Det var godis både i början och i slutet. Tanja höll i hennes
koppel. När hon tittade på bommen så sa jag "UPP" men på finska givitvis :) sedan sa jag "TA" och hon tog godiset. Hon sprang över bommen riktigt bra och nära slutet sa jag "TA" och hon tog godiset, jag sa "TA" några gånger till och tappade ner godis på markenoch till slut sa jag "YES" som betyder att hon får komma bort därifrån. Jag har lite svårt med dedär att få hunden att sätta nosen i marken, mera träning... och att "YES" kommandot inte ska ges när hunden tittar på dej...

På bilden nedan är en bild på banan, som jag själv ritat på "paint" :)

1291587516_img-d41d8cd98f00b204e9800998e